Frågor & Svar

Copyright © All Rights Reserved

Kontakta mig...

Vill du veta mer om hur du byter till när-producerad, miljövänlig el till inköpspris? Fyll i ditt namn och telefonnummer så kontaktar vi dig och kan på begäran lämna en jämförelse med din nuvarande leverantör.

 
 

Frågor & Svar

 

När kan jag byta avtalet till Nyköping Vattenkraft AB?

För att undvika kostnader för att bryta ett avtal med nuvarande leverantör så är det lämpligt att byta till oss när nuvarande avtal går ut. Du kan avtala med oss, så säger vi upp ditt avtal när det går ut. Vi erbjuder full kostnads-fri ångerrätt på vårt avtal till en månad innan leveransen startar. Hittar du något bättre avtal under tiden så är det bara att ångra vårt avtal genom att kontakta oss. Ingen inlåsning alltså!

 

Hur vet jag vad det kostar jämfört med nu?

Att läsa en elräkning är inget enkelt projekt. Skicka en bild på din elräknings alla sidor till vd@nyvk.se. Vi gör en beräkning, utan kostnad och krav, på vad din räkning skulle ha blivit med vårt avtal. Vi gör också en kvalificerad bedömning om vad din vinst, eller förlust, blir på ett år.

Eftersom vi bara säljer rörligt avtal så vet inte heller vi vad det kostar i framtiden. Men historiskt har det varit rörliga avtal som kostat minst. Du tar ju själv risken. Skall någon annan tar risk så kostar det pengar. Den enda garanti vi har när vi köper från börsen är att handeln mellan köpare och säljare är konkurrensutsatt.

 

Vad händer om vattenkraftstationerna i Nyköpingsån stannar?

Ingenting, vi köper din el från börsen. Elen som vi producerar säljer vi till börsen. Dvs även om Vattenkraft-stationerna stannar i Nyköpingsån så kommer du fortfarande få el i hushållet.

 

Hjälper ni mig att minska min nätfaktura?

Ja, finns det möjlighet till besparingar på nätfakturan hjälper vi våra kunder med detta. Detta kan vi göra då Nyköpings Vattenkraft själva inte äger några elnät och det ligger i vårt intresse att sänka kundens elräkningar så mycket som möjligt. Oftast kan man göra besparingar genom att säkra ner på nätavtalet. Vi har experter som kan hjälpa dig titta på det, kostnadsfritt när du är kund hos oss.

 

Kan man inte få både el- och nätavgiften på en faktura?

Inte idag, eftersom vi inte äger något elnät. Det pågår dock arbete på inom regeringen för att alla elkunder skall få allt på en faktura. Då blir det som när du åker tåg utan att behöva tänka på att det är Banverket som äger rälsen. Vi elsäljare får då köpa nätavgiften till dig från nätägaren och lägga avgiften på din faktura. Denna nya lagstiftning beräknas vara klar någon gång 2017-2020.

 

Hur kan ni sälja el utan påslag?

Vår vinst får vi genom en administrativ avgift som beror på din årsförbrukning. Vår vinst blir därför lätt att räkna ut. För dig som kund är totalbeloppet mest intressant. Genom att vi inte tar något påslag har vi inget intresse av att du gör av med mycket el. Vi tycker också att en sparad kilowattimme är den bästa kilowattimmen.